Jag hade då ingen aning om vad denna utredning skulle betyda för mig eller vad den innebar. Jag trodde att han bara skulle prata med mig och säga att jag var deprimerad. Det första han sa till mig när vi träffades var just "Du är inte deprimerad".
Psykologutlåtande angående Nee-Kee
Bakgrund:
Nee-Kee kom till oss på remiss under frågeställningen Aspergers Syndrom. Nee-Kee har haft svårt att hantera omvärldens krav och reagerat med en depressiv läggning samt desperata handlingar. Vid vårt första samtal kunde man observera ett beteende som tedde sig autistiskt i sitt funktionssätt.
Tillfällen: 2009-08-12, 2009-08-21, 2009-09-03
Metoder:
Intervju med Nee-Kee's mor. WAIS III, RCFT, CATS, ADOS
Intervjuer:
Modern berättar om ett barn med en egen sömnrytm och som skrek mycket. Hon har haft klassiska raserier redan barndomen som följs av missuppfattningar. Nee-Kee brukade komma hem väldigt ofta från skolan. Man skulle räcka upp handen om man ville svara på en fråga eller om man ville få hjälp. Fick hon inte svara på en fråga eller fick hjälp så gick hon hem.
Resultat:
Utvecklingsmässigt kan man följa autism i Nee-Kee's liv. CAST (Childhood Asperger Syndrome Test) har en cut-off på 15 poäng för att anta att AS/autism yttrade sig redan i barndomen. Nee-Kee erhåller 24 poäng.
ADOS korrelerar med CAST med ett resultat som ligger dubbelt så högt, en cut-off för autism.
RCFT: indikerar svårigheter med återgivning samt inkodningsproblem vilket bidrar till en generell inlärningssvårighet.
WAIS III med ett resultat på hela skala på IQ 84 bidrar med en typiskt autistisk profil dvs stora ojämlikheter inom den verbala index samt den lite bättre performance inom en låg begåvning dock ej utvecklingsstörd.
Sammanfattning:
Sammantaget kan sägas att utifrån psykometrin uppfyller Nee-Kee kriterierna enligt DSM IV för Autism.
Jag har vid två tillfällen gått till läkare för ett läkarutlåtande. Ska försöka kortfatta dessa.
Läkarutlåtande om hälsotillstånd
Diagnos: F84.0 Autistiskt syndrom (Diagnoskod enligt ICD-10)
Redan som liten kunde man konstatera att pat hade en helt egen sömnrytm och att hon skrek omotiverat mycket. Man berättar också att hon som mycket liten hade klassiska raseriutbrott p.g.a att hon missuppfattade signaler från omgivningen. Pat kommer ofta hem från skolan utan att vara ledig, detta också p.g.a missuppfattningar. Vid väldigt många tillfällen i skolan, när hon inte fick som hon ville valde hon att gå därifrån och gå hem. Pat hade kontakt när hon var väldigt liten med BUP som enl modern inte tyckte det var något fel på henne.
Status: Neutralt stämningsläge . Fullt orienterad. Mycket tystlåten. Svarar korrekt på rakt ställda frågor. Utvecklar dock inte resonemang. Sitter tyst långa stunder i undersökningsrummet. Fullt orienterad i tid, rum och person. Inget psykotiskt framkommer. Inga depressionstecken framkommer. Dock framkommer det att pat gör vissa beteenden för att uppleva smärta och därmed få ångestlindring. T ex har hon nyligen bitit sig i fingrarna eller skavt knogarna mot tänderna. Inga suicidala tankar eller planer idag, obefintlig suicidrisk. Pat är psykologtestad utav psykolog här och befunnen ha ett autistiskt syndrom.
Pat har svårt att ta instruktioner och svårt att förstå sociala signaler. Hon har påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke verbala beteende såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen. Hon har också oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för hennes utvecklingsnivå. Hon har också brist på spontan vilja, att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra. Även brist på social och emotionell ömsesidighet. Hon har också en kvalitativ nedsatt förmåga att kommunicera. Hon har också stereotypa upprepande motoriska maneér som att vrida fingrar och händer.
Test: Pat utfrågas om olika saker som har med förståelse av underförstådda betydelser samt test av sociala signaler vilket pat inte kan medverka i. Ger knappt ögonkontakt mer än på direkt uppmaning och då väldigt korta stunder vilket också försämrar kontakten när detta väl utförs. Ingen ansiktsmimik, stel kroppshållning, inga gester eller annan icke verbal kommunikation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar