måndag 16 augusti 2010

Regn, raseriutbrott, ensamhet och gråt.


Lördag, 14 augusti
I lördags skulle mamma och jag egentligen hem till daddy för att grilla entrecote, men det regnade... så vi gick ut och åt istället. Det blev Vagabond i Malmö, där mammy och daddy träffades. Vi åt lövbiff alla tre. Mmmums, mycket gått! Brukar inte gilla lövbiff pga att de ofta är sega med en massa senor, men det var inte denna. Till lövbiffen åt jag stekpotatis och deras berömda skysås! Fast det smakade inte som det brukade. Mammy och daddy kände det också. Något var annorlunda. Kanske en ny kock? Eller nytt recept?


Fy farao vad det regnade när vi skulle hem. Man kunde inte köra mot högerkanten pga av översvämning. Vi fick köra mer mot mitten av vägen. Fick höra på nyheterna nästa dag att det hade kommit runt 66 mm regn på några timmar. Många fick översvämning i sina källare.






Mammy och jag gick och lade oss tidigt, då hon skulle upp vid 05.00 på söndagen för att vid 06.00 köra till Finland med morfar.
 




Söndag, 15 augusti
Hela lördagen hade mammy och jag flyttat alla min grejer som jag skulle ha hos morfar.


Jag vaknade när mammy vaknade runt 05.00 men låg kvar i sängen till lite innan 06.00. Mammy hjälpte mig att packa de få saker som var kvar att ta med till morfar. Mammy och morfar gick lite efter 06.00 och jag tänkte gå strax efter det. Upptäckte till min fasa att jag inte hade mina nycklar för att låsa eller att låsa upp hos morfar. Fick PANIK! Vad gör jag? Fick en idé att ringa mamma i hopp om att de inte hade kommit så långt. De var precis utanför, de hade inte åkt än. Pheew.. Fick mammas nycklar. Vi sa hejdå, de körde iväg, jag gick hem igen, tog alla grejerna och hundarna och gick hem till morfar. När jag kom till morfar packade jag upp lite av grejerna, sedan tänkte jag städa med H2O Mop Ultra. Jag satte i sladden i uttaget och tog av munstycket som satt på. Sedan skulle jag fylla maskinen med vatten, satte maskinen mellan benen, lyfte på locket till vattenhålet och började fylla den med vatten genom det lilla hålet. På något sätt tar jag tag i ett hål där munstycket ska sitta och bränner mig, Det tar säkert 10 sekunder innan jag reagerar. Men sen.. Ohh såå ONT det gjorde! Fy bubblan! Jag stängde locket till vattenhålet och släppte maskinen på golvet, sprang sedan till köket, öppnade kranen och stoppade in fingret som jag brände in under vattenstålen. Aahh så skönt.. Stod säkert där i 10 minuter innan jag vågade ta bort fingret från strålen. Jag provade, men det brände så otroligt mycket att jag tog tillbaka fingret in under strålen. Efter 15 minuter orkade jag inte stå längre, tog då ett glas, fyllde det med vatten, lade i tre isbitar och stoppade in fingret i glaset. Sedan gick jag runt med fingret i glaset i ca 2 timmar fram till kl 09.00. Efter det kändes det betydligt bättre, och jag kunde ta ut fingret ur glaset utan att det brände.


Jag började städa runt 09.00 och vid 14.30 var jag helt slut. Daddy hade precis ringt mig och bett mig komma, men jag sa att jag kunde komma runt 16.30. Skulle äta med dem, men de skulle ändå inte äta före 16.30. Jag började städa undan lite av städgrejerna, tvättade sedan toaletten, tog mig sen en dusch samtidigt som jag tvättade duschen, var klar vid 16.00 och då cyklade jag till daddy med Chilly i cykelkorgen.


När jag kom till daddy satte jag mig i köket med ett glas vatten. Baloo och Tomas kom på besök och de satte sig också i köket vid mig. Daddy pratade med Baloo och var jättenära på att få ett utbrott, men han höll tillbaka. Var så rädd och orolig för att han skulle få ett utbrott, hjärtat dunkade i 190 och jag fick andas med djupa andetag för att kunna lugna ner mig.


Vi åt middag vid 18.00. Det var Johan som lagade maten, han lagade schnitzel, min favorit. Efter att vi hade ätit maten, som var JÄTTE JÄTTEGOD, fick daddy ett utbrott. Han var irriterad på Alex och sade åt honom att han skulle diska, men Alex gick bara iväg och då blev daddy rasande, och då menar jag RASANDE! Jag blev så rädd att han skulle slå Alex, det har ju hänt förr... Jag ville inte se, inte höra, inte veta. Tog Chilly och sade till Emelie att jag skulle gå en runda. Precis när jag går på gatan vid huset kommer Alex springande med daddy efter sig. Jag vågade inte titta på daddy men det lilla jag såg tror jag att han höll ihopa knytnävarna precis som om han skulle slå Alex. Jag blundade hårt med ögonen och hoppades på att allt ihop bara var en dröm, eller att jag bara kunde försvinna bort i en annan dimension. Men när jag öppnade ögonen var allt precis så som det var innan jag blundade. Blev rädd att daddy skulle slå mig för att jag "rymde" så jag började gå fortare och fortare. Svängde runt ett hörn, och hörde bara en dörr som smällde igen. Antar att det var daddy som gick in igen. Jag gick till en bänk och satte mig där och grät. Jag grät och grät. Kunde inte sluta. Att bara tänka på det nu får mig att nästan börja gråta. Vet inte varför jag reagerar så starkt på just det. Tror att det kan ha att göra med att mamma alltid skrämde mig med daddy när jag var liten. "Vänta till pappa kommer hem!" eller "En gång till och jag kallar på pappa!", var vanliga fraser som mamma kunde säga när jag var stygg som liten. Jag gick ständigt och var rädd för min pappa. Minsta lilla fel jag, mamma eller någon annan gjorde kunde utlösa ett så enormt utbrott, ungefär som igår. Jag gick iaf tillbaka när jag kände mig någorlunda lugn igen. Satte mig på en stol i uterummet, försökte att inte visa mitt ansikte som jag antar var helt förstört efter all gråt. Daddy kom ut och fick syn på mig. Han började genast prata/ryta till mig och säga att det inte var menat till mig. Att han ibland måste få bli så sur ibland, men att jag inte ska behöva se. Jag kunde inte hålla gråten inne.. Jag brast ut i gråt. Det här gången var det rejält, kunde knappt andas. Daddy försökte trösta mig, men jag kände att han var irriterad, jag kunde inte lugna mig i hans närvaro. Men tillslut blev jag lite lugn och gick in på toaletten för att torka tårarna. Jag gick sedan upp till Emelie och Alex och pratade med dem. Kändes genast mycket bättre när jag hade fått det ur mig. Emelie och jag gick sedan ner tillsammans. Hon gjorde färdig hallonpaj i ugnen. Jag satte mig i köket och pratade med Emelie och Daddy som om ingenting hade hänt tidigare. När pajen var färdig, satte vi oss i uterummet, Alex också, och åt vars en fjärdedel av pajen. Inte långt där efter tog jag Chilly och cyklade "hem" (till morfar) igen. Var hemma vid 21.00.


När jag kom hem, släppte jag bara ut hundarna, slängde jag mig på soffan och tittade på filmen "Girl next door" på femman, släppte ut hundarna igen efter filmen, stängde in chihuahuorna i det lilla rummet, stängde in Chilly i sin bur, sedan gick jag och lade mig. Var helt slut, både kroppsligt och mentalt. Trotts en hård och obekväm säng, tror jag att jag somnade väldigt fort.


Inte världens bästa helg, har väl varit med om bättre..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar