söndag 3 oktober 2010

Vad har jag gjort!?

Igår blev jag väckt av mammy klockan 8.30. Hade bett henne göra det kvällen innan eftersom jag skulle iväg med daddy vid 10-tiden. Ville hinna duscha och eventuellt äta frukost. 

När klockan var 9.30 hade jag duschat, klätt på mig, borstat håret och allt det där. Tänkte precis äta frukost, när det plötsligt ringer på dörren. Det är daddy. Attans också! Ingen frukost idag heller.

Vid 9.40 körde vi in till Jägerro för att övningsköra på parkeringen. Det gick inte alls lika bra som sist. Tror det beror på att jag inte hade ätit frukost. Hade svårt för att konsentrera mig. Ibland när daddy förklarade något för mig, kunde jag inte greppa tag i det han sade, det blev liksom bara mumel. Vi övningskörde i 45 minuter och sedan gick vi in på Jägersro Center. Daddy skulle köpa byxor på dressman och jag ville köpa en vinterjacka. Vi gick först in på Stadium, där hittade jag två jackor som jag kunde tänka mig. En grå Everest jacka för 1300 kr och en grå Warp jacka för 800 kr. Kunde inte bestämma vilken, så vi gick in på dressman istället. Där köpte daddy två par byxor, två par tröjor, och underkläder. Sedan gick vi till pölsemannen och åt korv, samtidigt som jag funderade på vilken jacka som jag ville ha. När vi hade ätit upp gick vi tillbaka in på Stadium och då bestämde jag mig för Warp jackan för 800 kr. Tyckte att 1300 kr för en jacka var för dyrt. Daddy betalade så länge, eftersom jag inte hade mitt visakort med mig. 

När jag kom hem var klockan runt 12-13-tiden. Daddy följde med in. Han skulle sätta upp en del saker, så som lampor och hyllor. Han fixade även golvet på ovanvåningen mellan mitt rum och toaletten. Det knarrade som sören, var jätterädd varje gång jag gick på toaletten där. När klockan var lite efter 15.00 gick daddy hem. Mammy och jag började laga mat, vi åt, vi pratade, vi kelade med vovvarna, jag gick en runda med vovvarna, och helt plötsligt var klockan 19.00. Mammy skulle iväg till daddy och sova där över natten.

Jag tittade på postkosmiljönären och dansfeber på teven. Sedan tyckte jag inte att där var något roligt, gick istället upp på mitt rum, satte mig vid datorn och skrev blogg-inlägg. Vid 22-tiden gick jag ner för att titta till valpisen. Hon var vaken. Gick ut med henne, hon kissade. Sedan startade jag mammas dator och satte mig där istället, då hade jag bättre koll på valpisen. Skulle precis börja skriva ett nytt inlägg, när jag plötsligt får ett sms. Det var från Bea. Hon frågade om hon och Nelly kunde komma. Jag svarade att det var okej, även om jag egentligen inte kände för det och var livrädd. Tänk om de är fulla? Tänk om de har tagit något och är påverkade? Tänk om...? Vad gör jag då? Tusen frågor snurrade runt i huvudet på mig. Jag sprang snabbt upp på mitt rum, borstade håret, sedan tog jag på mig ett par byxor och gick ner igen. Inte långt där eftter, ringer de på dörren. Jag stänger in vovvarna i mammas sovrum och öppnar ytterdörren. Åh, god! Vad vovvarna skällde och galde. Var tvungen att springa och öppna dörren till dem så att de kunde hälsa. Sedan blev de ganska tysta. Vi satte oss alla tre i soffan. Pratade en del om hundarna, och lite om allt möjligt. Skrattade en hel del. Det kändes mysigt och jag hade roligt, just för tillfället. Efter kanske en timme, ville de ut och röka. Visst, det är okej. När vi är ute i uterummet, frågar Bea mig om de får röka ... hon blir tyst i några sekunder. Aha, jag fattar, hon vill inte säga vad, men jag fattar vad hon menar. Svarade bara att jag varken ser eller hör något. Bea och Nelly rökte alltså på hemma hos mig! Hur kunde jag sjunka så här lågt? Är det vad jag vill? Är det sådana här kompisar jag vill ha? Tycker de verkligen om mig eller utnyttjar de mig? Är jag ett tidsfördriv för dem? Kom de till mig bara för att de hade tråkigt? Vi gick i alla fall in igen och satte oss i soffan. Och ni kan inte ana som de fnittrade, allt var roligt. Jag skrattade med, men inte alls lika mycket som dem. Usch vilket dåligt samvete jag hade. Hur kunde jag låta dem komma hem till mig? 

Vid 1-tiden på natten gick de, en kompis till dem var utanför och ville träffas. Pheew, äntligen. Jag hade roligt, det var inte det, jag var bara så trött. Jag släppte bara ut vovvarna, stängde in dem i mammas sovrum och gick själv upp och lade mig i min säng. Kunde inte koppla bort det som just hänt. Ville inte grubbla över det hela natten, tog en bok och började läsa i den. Läste i en halvtimme, då det kändes bättre. Lade mig ner på huvudkudden och försökte sova. Tror att jag kan ha somnat efter 2.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar