tisdag 5 juli 2011

me want.. or do I..?

Fick ett mail från autism och asperger förbundet där de rekommenderar denna utbildning för oss med asperger. Jag hade så gärna velat gå. Men vågar jag? Och klarar jag av det...? Det är frågan...

Nya vägar till yrkesliv genom utbildning och rehabilitering
7.5 högskolepoäng

New Paths to Education and Working Life through Education and Rehabilitation - 7.5 credits
Detta är en studieförberedande kurs för dig som har funktionsnedsättningar och tankar om att läsa på högskola. Kursen bygger på perspektivet ''sätta individen i centrum'' och syftar till att ge dig möjlighet att förbereda dig inför fortsatta studier.

Vi kommer att beröra följande ämnen: Dina egna erfarenheter, handikappolitik, det miljörelaterade handikappbegreppet, stigma, diskriminering, attityder, bemötande, rehabilitering, habilitering, delaktighet, stöd, färdigheter och anpassningar i studier. Du kommer också erbjudas möjlighet att diskutera och formulera dina akademiska mål.

Behörighet

Endast grundläggande behörighet.

En länk till Malmö högskola där det finns mer info om kursen. KLICKA HÄR!

1 kommentar:

  1. Du kan ju testa, om det inte känns
    rätt eller om det blir för mycket, kan du gå därifrån. Det brukar jag göra, begränsningar som jag måste ta, som det kräver mina diagnoser. Det är sånt man lär sig.

    Och det är inget krav att om du väljer att testa,
    behöver inte du fullfölja det.
    Ta vara på möjligheten, annars kommer det alltid
    fler.

    Jag läste och om jag förstår det rätt så har det presentation ångest för arbetsuppgifter?
    Eller menade du på något annat sätt?
    Vill bara säga att det har jag haft väldigt mycket av, men sällan nu.
    Som ett exempel att bädda en säng och byta sängkläderna hade jag svårt med praktiskt. Och jag var rädd för att det skulle bli fel. Och skoluppgifter och arbetsuppgifter, jag ville alltid vissa att jag kunde mer.
    Men det har hängt kvar sedan skolan, att jag alltid ska prestera det bästa och helst över.
    Det kan vara en jobbig sak fortfarande.

    Men det blir alltid lättare ju mer man gör den saken. Som att byta sängkläderna för mig.
    Det var en som sa en gång "Vad är det som kan bli fel?"
    Och jag svarade "Inget, faktiskt".
    Och det är lite så, vad kan bli fel när man gör en sådan sak, kanske att man lyckats fått lakanet ut och in, men det är inte hela världen, det är bara att testa igen.

    Det är bra att du kommer få hjälp!
    Det hade jag också, för jag skulle inte klarat
    det om jag inte hade fått det stödet.

    Lycka till!

    SvaraRadera