söndag 12 februari 2012

Vad är ångest?


Vad är egentligen ångest? Jag har själv aldrig använt mig speciellt av ordet ångest, aldrig reflekterat över vad det egentligen är. Men på senare tid när både läkare, sjuksköterska och psykolog har frågat mig och pratat om det, har det slagit mig. Jag är drabbad. Och det är normalt. Alla känner ångest ibland.
För mig yttrar det sig så här;
• Känns som att råttor äter upp mig inifrån.
• Hela kroppen pulserar och dunkar jättehårt.
• Dödshugg på samma sida som hjärtat.
• Klump i halsen.
• Illamående.
• Kallsvettningar, handsvett.
Det är bara det att jag känner så här mer eller mindre varje dag. Därför tänker jag inte på det. Jag har aldrig tänkt, "nu har jag ångest", utan det har mer varit, "fan vad jag mår, känns som om jag ska dö". Jag har alltid trott att jag kommer att dö ung, av hjärtinfarkt eller liknande...
För övrigt.. Vilket väder vi i Skåneland har fått!!! Snö till tusen! Både på gott och ont. Skulle vilja gå ut och fota Zuki i snön med riktiga kameran. Är dock rädd att hon fryser ihjäl! :o
Vi får se, kanske jag går ut och fotar, kanske inte :p Ha det!
// NeeKee

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar