måndag 20 september 2010

Val 2010


Ingen har väl gått miste om att det var val igår. SVT1, SVT2 och TV4, sände Valvakan hela kvällen igår. Jag tittade på filmen "Matte söker husse" på kanal 5, sedan gick jag och lade mig. Personligen har jag aldrig varit intresserad av politik, eftersom jag inte förstår den. Politiker använder oftast ett språk som för mig uppfattas som grekiska. Blir sömnig och får huvudvärk av att lyssna på dem. Men inför valet, mitt första val, har intresset och förståelsen vuxit en del. Jag har länge haft ångest och panik inför själva röstningen, att gå till vallokalen och rösta. Ville verkligen inte göra det, men jag ville så gärna rösta. En dag var jag inne på en hjälpmedelssida på internet, där det fanns en länk till val.se. Jag klickade in mig där, och fann till min stora förvåning, att man kunde budrösta. Vem kan få göra det? Jag läste noggrant igenom allt om budröstning. Sjuka, gamla, och funktionshindrade får rösta med bud. Tillhör jag någon av dem? Är jag sjuk? Nej. Är jag gammal?. Nej. Är jag funktionshindrad? Ja. Bra, nu var det bara att ta reda på hur man gör. Beställde hem information. Hem kom det fyra kuvert, tre valsedlar och information om hur man gör. Jag skrev ett parti på varje valsedel, ett för riksdagen, landstinget och kommunen. Sedan stoppade jag i dem i varsitt kuvert, och de kuverten stoppade jag i sin tur i ett större kuvert. På det stora kuvertet fyllde jag i vem jag var och skrev under med namnteckning, sedan skrev morfar under som vittne och mamma som bud. Vittne kunde vem som helst vara och budet skulle tvunget att vara en släkting, sambo, fru etc, vårdare, eller kriminalvårdare. Som bud fick mamma ha med sig mitt röst kuvert med min röst i, mitt röstkort och sig egen legitimation. Daddy, Alex, Emelie, Johan, morfar och mamma gick och röstade igår vid 11.30. Mamma hade med min röst och lämnade in den utan problem. Jag har nu röstat utan att behövt lämnat huset. Så smidigt och enkelt! Att slippa all ångest och panik som röstning i vallokalen medför är guld värt. Tack till den som kom på budröstning! Och tack till mamma och morfar som ställde upp för mig! TACK!

Till alla er med Autism/Asperger,
vid nästa val 2014
RÖSTA MED BUD, 
det går snabbt, smidigt och enkelt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar