lördag 4 december 2010

Minnesanteckning

När jag var 12 år fick jag min mens för första gången. Har aldrig haft min mens regelbundet sedan den dagen. Vissa år kom den fyra gånger, andra två gånger och i värsta (eller i bästa fall) kom den inte alls.

¤  Februari 2009, dag vet jag inte, hade jag mens.
¤  31 december 2009, alltså nyårsafton förra året, för ca ett år sedan, hade jag mens.
¤  29 Juli 2010, för ca ett halvår sedan, hade jag mens. Stor blödning tom 11 augusti, alltså 14 dagar (två veckor).
¤  3 december 2010, igår, fick jag mens. Väldigt liten blödning än så länge.

Minns inte helt säkert när jag hade mens innan den 31 december. Fick ny mobil den julen och jag överförde aldrig kalendern till den nya :(

Många anser att jag är lyckligt lottad som så sällan har mens. Men är jag det? Är man lyckligt lottad för att man har cystor på sina äggstockar och som gör att jag inte får ägglossning (= mens)? Jag har aldrig oroat mig, reagerat eller ens brytt mig för att jag inte haft regelbunden mens. Min familj och andra runtomkring, det var dem som övertalade mig att göra en undersökning hos en gynekolog. De var oroliga för att det var något farligt, jag brydde mig inte. Jag bryr mig inte speciellt mycket idag heller. Visst kan det kännas konstigt tanken på att man har cystor på sina äggstockar, men inte mer. Ibland kan jag känna mig ängslig, för att jag kanske aldrig kan bli med barn, samtidigt som jag kanske aldrig kommer att vilja ha eller kunna ta hand om ett barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar