tisdag 7 december 2010

Suuget hemsöker mig

Suget hemsöker mig. Vill verkligen inte börja igen. Har snart varit fri i ett år och jag känner för en gång skull att jag har ett liv, även om det kanske inte alltid känns meningsfullt och roligt. Känslan av att vara i den andra världen är så otroligt behaglig och skön, att man glömmer verkligheten och alla bekymmer. Idag kom en uppgradering, blev då extra sugen att börja igen. Men jag kan inte, ska inte och innerst inne vill jag inte. Bea skrev igår att hon ville köpa det nya, och då svarade jag så här:
"Varför det? Gör det och du förstör ditt liv ännu mer. För den delen, du har pojkvän! Inte tid för sådant! Sen tror jag att du kommer att bli besviken. Tänk inte bara nu, tänk lite längre. Tänk framåt. Är det verkligen så bra i längden? Vill du inte ha ett liv?"
Och nu sitter jag här i samma sits som Bea gjorde igår. Jag säger åt andra att inte ge efter suget, vad gör jag själv då? Har i för sig inte gjort något ännu, men jag är rädd att jag inte ska klara av att stå emot, att suget ska vara starkare. Vad ska jag göra för att inte falla för frestelsen? För jag vet att jag kommer bli besviken och ångra mig efteråt om jag börjar igen. Det är inget liv. Jag vill leva, leva ett liv som känns meningsfullt och det är just den känslan som kan få mig att börja. Kunna få ett meningsfullt liv igen, ha något att vakna upp till och något att göra om dagarna. Måste väga fördelarna mot nackdelarna. Det är ganska tydligt att nackdelarna väger mer än fördelarna, men för stunden kan det kännas som om fördelarna väger mer. I längden väger nackdelarna mest, det är inte värt det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar