söndag 7 november 2010

Måste ta tag i det nu!

Min hälsa har blivit sämre och sämre. Får kramp i benen för minsta lilla, det värker och knäna låser sig allt som oftast. Har även ryggont, andningsvårigheter, dålig kondition, inga kläder som passar, etc.

Detta fett hotar min hälsa och jag börjar bli jäkligt rädd och nervös för vad som kommer hända om jag inte agerar snart!

Jag har mätt mitt midjemått, vägt mig och räknat ut mitt BMI. Längden vet jag sedan tidigare.

Vikt: 76.3 kg
Längd: 158 cm
Midjemått: ca 100 cm
BMI: 30.6

Rekommenderat midjemått
Kvinnor
Under 80 centimeter = Bra
Mellan 80-88 centimeter = Se upp
Över 88 centimeter = Hälsorisk  <-- jag

Ungefärliga BMI gränser för vuxna
Under 19: Underviktig
19-25: Idealvikt
26-30: Övervikt
Över 30: Fetma  <-- jag

Det går inte undgå att se vilka problem jag har, eller kommer att få om jag inte gör något väldigt snart.

Min drömvikt är 50 kilo, då blir mitt BMI 20.
Kan tänka mig att väga något mellan 50-60 kg, BMI 20-24.
För att nå min drömvikt måste jag alltså gå ner 26.3 kg!
Samtidigt som det räcker med 16.3 kg för att komma ifrån övervikten.

Inte nog med att jag är överviktig. Fick reda på för snart 1 år sedan att jag har PCOS. Klicka här för mer info.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar