söndag 28 november 2010

Världen bästa natt EVER... noot...

Natten som gick var sämre än förra natten. Gick och lade mig runt tolv. Jag var trött, jag var avslappnad, inte nervös för någon speciell händelse, ingen ångest osv, ÄNDÅ kunde jag inte somna! Det i sin tur gav ångest, mer för att jag så gärna ville sova ut på min sista natt innan mamma börjar jobba igen. Mamma hade även sagt att hon skulle väcka mig vid tio, det gav mig också ångest. Började räkna timmarna, "hmm, om jag somnar då och vaknar då, då blir det så många timmars sömn". Paniken smög sig starkare, ångesten blev större och JA hålet kom också! "Hur fan ska jag kunna sova nu?" tänkte jag. Jag kämpade emot, försökte tänka på annat, andas lugnt och bara slappna av. Jag vet inte vad klockan var när jag somnade, vågade inte titta på klockan efter ett på natten. Mitt på natten, vilken tid vet jag inte, väckte Chilly mig... Hon skulle kräkas! Fick skrika på henne att gå ner från min säng, för självklart har hon hoppat upp där när jag sov! När hon hade kräkts, sade jag åt henne att stanna i sin egen säng. Försökte sedan att somna om igen. Det gick ganska bra, eftersom jag varken öppnade ögonen, reste mig upp eller något annat. Vid 06.00 prick!! vakande jag av mig själv. Började lyssna efter ljud som jag möjligtvis kan ha vaknat av, men det var knäpptyst. "Underligt" tänkte jag, lade mig tillbaka i sängen och försökte somna om. Denna gången var det inte lika lätt, jag hade öppnat mina ögon, tittat på klockan och rest mig upp i sängen. Chilly låg i min säng och var jättevarm, sade åt henne att gå och lägga sig i sin egen säng. Men bara en minut senare kallade jag upp henne igen, hon lät på tok för mycket, hon började tvätta sig bland annat. "Jaha, hur ska vi klara av den här värmen?" tänkte jag. Det var jättevarmt under täcket, ändå var Chilly vid fötterna ovanpå täcket. Försökte ligga med ett ben, en arm eller en hand utanför täcket, men det var för kallt för just den kroppsdelen. Jag bökade och stökade, vred och vände, hit och dit, kors och tvärs, till jag till slut somnade om igen. Vakande ett flertal gånger efter det, när mamma steg upp, när Chilly låg på täcket så att jag frös, när Safira skällde där nere osv. Sista gången som jag vaknade var klockan nästan elva, trots att jag var supertrött och helst bara ville somna om, steg jag upp.

Hoppas på bättre nätter framöver. Men vem vet? Nästa natt kommer väl en skottbil eller saltbil igen, nästa är det Chilly som väcker mig och nästa är det något annat. Man får aldrig sova i ett streck! Har hört att om man inte får sin djupsömn (den som är i mitten av natten, ungefär efter 3 timmar om man sover i 8 timmar) så blir man inte utvilad och man blir slö, trött och hängig. Man behöver 2 timmars djupsömn för att bli helt återställd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar